Jeg er en naturvakt

Vi fortsetter prosjektet der barna er naturvakt gjennom hele året og på alle turer. Vi har en flott ugle i barnehagen som blir en slags maskot. Barna får brev og oppgaver fra Ugla som de skal løse/hjelpe henne med. Men aller først handler det om et brev barna har fått av Ugla der hun presenterer seg og ber om hjelp. Naturvakt er også ment som en introduksjon til forståelse av allemannsretten, noe vi vil ha mye fokus på.

Hei

Jeg heter Ugla og bor høyt oppe i et tre, ikke langt fra barnehagen. Fra mitt tre har jeg oversikt over alt som skjer ute i naturen. Her lever mange forskjellige planter og dyr, og hit kommer både barn og voksne på besøk. Jobben min er å passe på at alle som kommer på besøk vet hvordan man oppfører seg når man er på tur. Naturen er et sted der alle kan komme for å leke, sykle, bade og ha det gøy. Dette kaller vi Allemannsretten (alles rett til å være ute i naturen). Når vi kommer på besøk i naturen må vi også passe på noen ting. Vi må passe godt på trær, fugler, insekter, blomster, ja alt som bor i naturen. Vi må passe på at ingen kaster søppel og skader naturen! Da blir vi som bor her glade og du og alle andre kan få lov til å være i naturen så mye dere vil. Det er ikke alle som er like flinke til å huske på dette. I forrige uke traff jeg en familie som var ute på tur og som holdt på å glemme å ta med seg søppelet sitt hjem. Jeg måtte minne dem på at vi alltid må rydde opp etter oss, da er naturen like fin og ren neste gang vi kommer på besøk. Søppel som ligger i naturen er også farlig for oss dyr fordi vi kan skade oss når vi tråkker på det eller hvis vi spiser av det. Når jeg fortalte familien om dette så plukket de raskt opp alt de hadde lagt igjen. Det er jo ingen som har lyst å ødelegge naturen eller skade oss dyr som bor her. Etter å ha passet på alle som kommer på besøk i mange år begynner jeg nå føle meg litt gammel og trøtt og så ser jeg ganske dårlig. Jeg trenger noen som kan hjelpe meg! Jeg ønsker at dere skal bli mine Naturvakter, og hjelpe meg med å minne både voksne og barn på hvordan man oppfører seg i naturen. Har dere lyst til dette?

Skogshilsen fra Ugla

Barna er kjempeflinke til å hjelpe Ugla, de finner søppel på alle turer, de er med og rydder når vi har vært på tur. Vi snakker om at vi ikke skal etterlate spor etter oss, at vi må forlate plassene slik vi finner dem.