Sjørøveri

Her vil vi legge ut informasjon om prosjekter, temaarbeid osv.

Mye av året kommer til å dreie seg om sjørøveri og under kan du lese om hvilke planer vi har innenfor hvert fagområde i rammeplanen.

Antall,rom og form

Kartlesing- øve på begreper som frem, tilbake, foran, bak,under osv. Vi lager kart med enkle symboler, barna kan deretter lage egne kart ut fra det de voksne har laget. Kartlesing handler om romfortåelse og det kan komme godt med å kunne se områder i et annet perspektiv enn det man vanligvis ser. Vi kommer også til å bruke matematiske begreper og måling, gjennom å plassere antall skritt på kartet og finne på våre egne måleenheter f. eks: (5 armer til venstre)

Vi leker «Kims lek» med skatter oppi en skattekiste.

 

Kunst,Kultur og kreativitet:

 Vi lager øyelapper, hatter, papegøyer, kikkert, sjørøverflagg og sjørøversmykker. Vi synger sanger om Kaptein Sortebill, Kaptein Sabeltann og vennene hans og vår egen «Hoppesang» som ble laget i forbindelse med sjørøverskuten sin dåp. Vi har sjørøverfest i barnehagen på slutten av året. Vi har hånddukker av Kaptein Krok og Krokodillen som vi skal bruke når vi er på turer og når vi er samlet i grillhytten. Vi kal lage sjørøvermat på bål. (vafler,lapper,eggerøre,fiskekaker m.m.) Barna kan ta med seg noe hjemmefra som vi kan grille.

 

Kommunikasjon språk og tekst

Vi leser sjørøverhistorier og lager vår egen historie som vi kanskje kan bruke på sjørøverfesten til sommeren. Vi snakker om ulike pirater, Hva spiser de? Hvordan sover de? Hvordan lever de? Hvordan er en sjørøverfamilie? Hvordan er sjørøverne venner med hverandre? Hvorfor blir de av og til sinte på hverandre? Hva finnes i skattekistene de gjemmer bort?

 

Kropp, bevegelse og helse/Nærmiljø og samfunn

Vi har vår egen sjørøverskute på sjøen som vi kommer til å ta flere sjørøvertokter i til våren. Vi skal finne vår egen «sjørøverøy» som vi synger om i hoppesangen. Vi lager hengekøyer i Barnehagen/ Trollskogen.

 

Natur, miljø og teknikk

Metalldetektor. Vi gjemmer skatter av metall og barna får lete. Vi bruker sandkassen og skogen. Vi lager skattekart og barna leter med og uten metalldetektor. Vi lager sjørøverlamper (lavalamper) med vann,salt,olje og konditorfarge.

 

Etikk, religion og filosofi

Vi kommer hele tiden til å ha vennskap og sosial kompetanse i høysete og vil derfor bruke mye tid på dette også innenfor sjørøvertemaet. En skute kan ikke drives alene, hele mannskapet må til for at skuta skal seile. Vi skal undre oss litt rundt det å være sjørøver. De kan jo være litt slemme eller skumle av og til. Hva er det som likevel gjør at de er så spennende?