Bee-bot

Vi skal ha et prosjekt om koding i barnehage. Her skal vi lære barna om koder og koding.

Hva er en kode? Hvor kan vi finne koder? Hva skal vi bruke kodene til? Hva er koding? Vi tenker å lære barna litt om dette. Vi skal se etter koder når vi er ute på tur, for eksempel trafikkskilt, adresser osv. 

Barnehagen har kjøpt en bee-bot som er et verktøy man kan ta i bruk for å lære barna om koding. Denne kommer vi til å ta i bruk sammen med barna i tiden fremover. 

Her er barna delaktige og programmerer bee-boten til å gå ulike ruter for å komme frem til endepunktet. Det er mange forskjellige ruter bee-boten kan ta, og dette er noe av det som gjør det så spennende. Vi har en plakat med mange forskjellige bilder, der hvert enkelt bilde er en kode for noe man må gjøre hvis bee-boten havner på det bildet. 

Nå har de eldste barna hatt tre økter med bee-boten hvor vi har hatt fokus på å lære barna å programmere bee-boten til å gå ulike ruter på matten. Det ser ut til at barna har en begynnende forståelse for at pilene er koder for hvor bee-boten skal bevege seg (høyre, venstre, rett fram, bakover). De fleste barna mestrer å programmere bee-boten til å gå kortere ruter, mens lengre ruter viser seg å være mer utfordrende. Dette skal vi jobbe videre med. I tillegg har vi innført at barna skal gjøre ulike bevegelser/aktiviteter når de lander på de ulike rutene, f.eks. hvis de lander på bildet av Soppskogen skal de holde armene ut og spinne rundt 10 ganger.  

Vi har også noen laminerte piler som vi tar med oss på tur. Disse er koder som barna kan bruke til å lage ulike løyper ute i naturen. Dette er noe vi har gjort på tur, og kommer til å fortsette med. Her kan barna bruke kodene (pilene), og programmere hverandre til å gå ulike løyper.