Viktig info før barnehagestart: Klær og utstyr.

RYGGSEKK:

Alle barna har egen sekk. Glidelåsene får barna opp selv, båndene må de aller fleste ha hjelp til. Sekker med bånd har ofte en klips i front som barna heller ikke får opp. Vi opplever ofte frustrasjon når barna ikke får opp sekkene selv når de vil, det handler litt om selvstendighet.  På sekken må det være lommer på sidene med plass til flaske,klips over brystet og uten noen tau. Dette er av sikkerhetsmessige årsaker.

Nederst i sekken må det til enhver tid ligge et skift i en vanntett pose. En bukse, en genser, sokker, truse og sitteunderlag, vi kjøper sitteunderlag. Sjekk hver dag om disse er brukt, og legg nytt skift i sekken ved behov.

Frokost, lunsj og frukt i sekken. PS: Lurt å ikke ha disse kjempestore matboksene, de tar mye plass og mange er tunge, tenk vekt.

Bleiebarn må ha to bleier i sekken.

KLÆR:

Barnet skal komme ferdig påkledd i barnehagen, kledd etter været. Ull er det beste underlaget uansett vær, fleese eller ull som mellomplagg og vann og vindtett ytterst.  Todelt sett er bedre enn kjeledress på høst og vår, da har barnet mulighet til å ta av seg jakken hvis det blir varmt. Todelt sett inni er også smart, så barnet slipper å ta av alle klærne bare fordi det er vått nederst på beina…Stillongs er bedre enn strømpebukse, da kan vi bare skift sokkene...Det er ikke nødvendigvis det dyreste som er det beste.

Tips: Sjekk at det er stram strikk nederst på ytterbuksen/regnbuksen!

MERKING AV KLÆR:

Viktig at alle klær og sko er merket med barnets navn. Dere kan kjøpe ulike stryke/klistrelapper på nettet, eller kjøpe en vannfast penn – lurt å ha begge deler. Vi har til enhver tid masse klær som ikke er merket og vi bruker utrolig mye unødvendig tid på å finne eieren!

BLEIER:

Dere som har bleiebarn må selv passe på at det til enhver tid er bleier i barnehagen og våtservietter/papirservietter.  Tøybleier fungerer ikke i vår barnehage, dette kommer inn under visse ønsker vi ikke har mulighet å tilby.

VÅTE KLÆR:

Alle barna får en miljøpose som vi samler våte/skitne klær i, den skal til enhver tid henge i grovgarderoben så den er lett å finne, og den skal være tom. Denne tar dere med hjem når dere henter. Vi har tørkeskap som vi bruker til votter og luer ved behov, men alle må ha ekstra votter og luer allikevel. Vi kan dessverre ikke tørke 40 dresser, regntøy osv, det er bare plass til 2 dresser i tørkeskapet….

Innerste lag: Vi anbefaler ullstilongs, ulltrøye og ullsokker. Ull holder barna varme selv om de blir litt fuktige i løpet av dagen.

Mellomlag: Fleecebukse/genser/dress eller ullgenser og ullbukse. Dette bør ligge i barnehagen til enhver tid.

Ytterlag: Vindtett og vanntett dress. Dette kan være parkdress og regndress eller en dress som både er vanntett og vindtett. Vi anbefaler at barna både har regntøy og dress tilgjengelig i barnehagen.

Dressen bør ha strikk under foten. Da sklir ikke dressen over støvelkanten, og barna blir ikke så lett våte.

Regntøy og dresser henges i den ytterste garderoben.

Hode, hender og føtter: Lue, pannebånd, votter, noe som varmer i halsen (anbefaler løs hals) og ullsokker.

Anbefaler, foret regvotter, ull votter( kan kjøpes i barnehagen) og uforede regnvotter utenpå.

Fottøy: Cherrox eller annen type forede støvler gore tex. Vanlige gummistøvler blir fort kalde når gradene kryper ned mot null., men grei på denne tiden av året. Vær obs på støvelens kuldegrense – dette varierer.

Skift i korgen:

De gangene ungene blir våte og trenger å skifte er det veldig bra at de har klær å skifte til i kurven.

kurven skal inneholde:

2 truser

3 par sokker (gjer ullsokker)

2 stk stillongs/strømpebukse

2 bukser

2 gensere

2 sett med ull undertøy/t-skjorter

Dersom barnet har brukt av skift i kurven – husk å ta med nytt skift.

Både barn og voksne har det topp ute i all salgs vær så lenge man er tørr og varm! Det finnes ikke dårlig vær – bare dårlige klær.

Grovgarderobe/fingarderobe skal tømmes hver fredag.