Årshjul Langøyfriluftsbarnehage 2021/2022.

Vår visjon

" Å tilbringe mest mulig av dagen ute i naturen til alle årstider"

September og Oktober:

Tema: Vennskap. Vi har som mål at alle barna skal ha en venn i barnehagen. Særlig nå med nye barn er det viktig å ha fokus på dette, nye barn skal finne sin plass og finne nye venner. Det dannes alltid nye konstellasjoner om høsten, de voksne sin rolle i dette arbeidet er å observere og hjelpe barna slik at alle finner venner og føler seg som endel av fellesskapet.

Håndhygiene: Vi setter fokus på håndhygiene. Vi vasker hendene med såpe og vann når vi er i barnehagen, vi har nå hengt opp vask ute i tillegg til inne. Vi bruker våtservietter og desinfeksjon når vi er på tur.

- Miljøvern: Kildesortering, rydde plast og annet søppel vi finner i naturen.

- Lære om kortreist mat: lage kortreist mat, vi henter egg, fisker vår egen fisk og krabbe, og vi høster fra kjøkkenhagen. Der har vi ulike grønnsaker. Vi plukker epler, stikkelsbær, solbær, rips og plommer fra hagen.

- Gode matopplevelser ute, lage mat på bål.

- Få en begynnende forståelse for næringskjeden

Brannvernuke. Uke 38.

November og Desember:

Tema: Vinter, jul og juletradisjoner. Vi vil ha fokus på ulike juletradisjoner som er vanlig i de norske hjem. Vi vil også snakke med barna om at noen feirer jul  helt annerledes enn det vi gjør.

Blir det kaldt nok kan vi studere hvordan isen blir til, vi lager isfigurer, islykter. Hva skjer med isen når den ligger i romtemperatur? Hvor fort smelter isen?

- Miljøvern: Kildesortere, rydde plast og annet søppel vi finner i naturen.

- Få en begynnende forståelse for næringskjeden.

Juleforberedelser

Bakedag med besteforeldre

Adventsamlinger i Desember

Nissefest i skogen/barnehagen

Vi holder stengt i julen, dette blir barna sin 4. ferieuke og de ansatte sin 5. ferieuke. Siste dag i barnehagen før jul er 22. Desember. Første dag etter nyttår er 3. januar.

Januar og Februar:

Tema:

Håndhygiene: Vi fortsetter vårt fokus på håndhygiene, særlig med tanke at det nå er vinter og vi blir utsatt for mer smitte.

Vi lager fuglemat sammen med barna.

Vi ser nærmere på spesialavfall. Sortering av ting som for eksempel batteri, lyspærer, glass og metall. Hvor skal dette? Hva med tekstiler og klær?

Vinterferie uke 9. (barnehagen er åpen)

Mars og April:

Tema: Vår og vårtegn. Det spirer og gror, vi begynner så smått å plante noen frø til kjøkkenhage.

Lammene kommer. Kanskje vi får alelam i år?

Vi fokuserer på mat fra sjøen. Fiskekaker og annen sjømat kan vi tilberede i barnehagen.

Vi fortsetter vårt arbeid med bærekraftig utvikling og finner ting i naturen som ikke hører hjemme der. Vi plukker søppel og sorterer når vi kommer til barnehagen.

Påskeaktiviteter, påskeharen kommer.

15. April: Frist for å levere inn sommerferieønske.

Påskeferie fra 11 april - 18 april. 2022 (barnehagen er åpen mandag 11, tirsdag 12 og stengt onsdag 13 april ).

Mai og Juni:

Tema: Livet i fjæra: Fiske og båtliv. Vi fanger krabber og andre dyr i fjæra. Historien om Lillevik - Sjøvettregler.  Vi tar oss turer med båten og plukker søppel. Vi tar med oss kikkert på tur for å lete etter områder vi kan rydde. Miljøvern: kildesortere, rydder plast og annet søppel vi finner i naturen. Kortreist mat.

17. Mai-aktiviteter

1.mai offentlig høytidsdag barnehagen stengt

17.mai Grunnlovsdag barnehagen stengt

26.mai Kristihimmelfartsdag barnehagen stengt

2.pinsedag 6.juni barnehagen stengt

Juli og August:

Tema: Sommeraktiviteter.

Husk å smøre barna med solkrem før de kommer i barnehagen, vi smører igjen til lunsj. Ha med egen solkrem.

Ferieavvikling barn og voksne.